miercuri, 2 martie 2011

Mama vs. Femeie, sau ce cred prietenii despre mine

Am stat mult si m-am gandit daca ar trebui sa scriu despre lunch-ul meu de duminica dupa amiaza impreuna cu doua prietene. E adevarat ca ma macina un pic ceea ce a trebuit sa aud. Am preferat sa cool down si sa think about it before I make it all public. Discutia m-a impins pentru cateva minute spre o viziune sumbra a viitorului meu si am realizat cu ciuda inca o data, cat de usor pot fi descurajata zilele astea. Parca dintr-o data mi se taiasera aripile si am fost redusa la just another mummy with beautiful dreams and zero initiative. Si culmea e ca nu e asa….dar o vorba aruncata poate sa-ti infiga adanc acel cui in suflet si apoi isi face el singur loc, rotiindu-se si infigandu-se mai adanc si mai adanc, pana simti ca-ti explodeaza creierii si ai vrea cumva sa iesi din propria-ti piele, numai sa scapi de self-doubt.

Asadar….duminica dupa-amiaza. Mi-am intalnit prietenele -  o unguroiaca contabila ambitioasa si un pic worhoholic, care incearca sa se impace cu recentul ei statut de single girl si un  tea room manager who always thinks her way is the best way, currently pregnant and totally zen these days -  la Carluccio’s in Covent Garden. Chiar ma bucuram de o iesire cu fetele in oras. Era ca un breath of fresh air.

Discutiile s-au invartit in jurul vietilor noastre  –joburi,  viitorul bebe…inevitabil, s-a ajuns si la mine, iar atunci a inceput tirul intrebarilor si gandurilor lor cu privire la “situatia” mea. Bottom line, amandoua cred ca statutul meu de mama a inlocuit statutul meu de femeie, carierista, etc. Faptul ca eu inca mai alaptez si ca nu imi las copilul de 17 luni seara sa-l adoarma altcineva in timp ce eu vad un spectacol de teatru sunt lucruri pe care ambele ar putea sa jure cu mana pe inima ca nu le vor face niciodata. 

Una vorbea in calitate de viitoare mama, care by the way, nu e niciodata acelasi cu a fi deja mama, iar alta vorbea din prisma unei scurte perioade din viata ei cand a fost nanny la doi copii. Si eu am fost nanny la mai multi copii si eu am decretat inainte de a-l avea pe Aidan ca eu nu voi face asta si asta. Intre timp am facut un copil si perspectiva e total alta.  

Ma uitam la prietena mea insarcinata care-mi spunea ca nu va lasa copilul sa-i schimbe radical viata si ma vedeam pe mine cam pe vremea cand eram insarcinata in 15 saptamani. I-am spus ca planurile de acasa nu sunt niciodata tot una cu alea din targ, dar vorbeam pentru surzi si stiam asta. Si mi-a dat un sfat, bazat pe cum se vede din exterior viata mea. Spunea ea,  ar fi pacat de pozitia mea dinainte de sarcina, de anii de studii, bla, bla, bla...ar fi pacat zic, sa arunc totul pe geam pentru a fi mama full time. Ca nu e drept si nu firesc.

Am incercat sa le explic ca nu sunt mama full time. Da, nu mai muncesc  8-10-12 ore intr-un birou, dar muncesc de acasa si fac aceleasi lucruri ca inainte – media relations, sponsorship applications, article writing – e adevarat, multe pro-bono pentru inceput. Inainte de a-l avea pe Aidan aveam un job pe care voiam sa-l las….dar nu aveam curajul pentru ca a venit criza peste noi, iar salariul era mai mult decat imbietor. Deci I was stuck in a job that care nu-mi oferea decat satisfatia salariului bunicel la sfarsitul lunii, and hating every day my weakness and cowardness to leave and start fresh. 

Apoi a venit Aidan si mi-am promis ca eu la un birou nu ma mai intorc. Ca as vrea sa scriu for a living and maybe do PR for small companies in healthy lifestyle area.
Intre timp planurile s-au mai schimbat, am mai facut proiecte scurte pentru fosta companie, am scris articole pentru diferite businessuri si ma implic si in record labelulul lui Sergiu pe partea de press office. Si incerc din rasputeri sa imi scriu blogurile, fara prea mult success la ora actuala. Lasand toate astea la o parte, ceea ce am incercat sa le explic si nu cred ca am fost auzita cu adevarat este faptul ca nu imi doresc sa ies si sa-l las pe Aidan acasa. Daca iesim, iesim impreuna, mai locally, dar e un feeling good. Ca doua ore la teatru acum nu se compara cu zambetul fiului meu sau cu toate giumbuslucurile pe care le face.

Desigur, ma duc la sala si la yoga si taica-su sta acasa cu el, dar looking back la ultimele 17 luni, nu ma simt privata de nimic. Am calatorit anul trecut mai mult decat inainte de a se naste Aidan, ma trezesc dimineata cu zambetul pe buze ca am langa mine cea mai mare satisfactie a vietii mele. Sigur ca de la toamna probabil, Aidan va merge la gradinita doua, trei zile si atunci voi avea putin mai mult timp sa dedic planurilor mele profesionale. Dar este chiar asa grav ca nu-mi mai doresc o cariera intr-un birou in centru, unde sa stau lipita de un scaun mult prea multe ore si sa muncesc pentru bunastarea afacerii altuia? Si chiar daca ma voi intoarce intr-o zi intr-un office job, constransa de situatie, sau cine stie…manata de vreo pasiune subita…e chiar asa de grav ca acum nu-mi doresc nimic din agitatia si stressful care vin cu o munca full time la birou? As putea fi foarte usor acuzata de comoditate, dar daca e sa fiu sincera cu mine insami…eu nu vreau sa fiu acea persoana. Nu inca. Sun foarte constienta ca incet, incet, va trebui sa let go, sa am incredere in alte persoane in ceea ce priveste ingrijirea baiatului meu, dar acum simt cu toata puterea ca locul meu este acasa, langa Aidan.  Daca exista vreun lucru de care sa fiu sigura, atunci asta este acela.

Sunt oameni care iubesc jobul la birou. Eu nu sunt una dintre acele persoane. Imi place sa fiu busy, dar prefer sa fiu in fata computerului meu, in casa mea cu cana mea de cafea alaturi.  
Ma uitam la fete si ma chinuiam sa le explic ca nu ies nu pentru ca nu pot, ci pentru ca nu simt nevoia…pentru ca acum prefer sa-l am pe Aidan in preajma si sa ma bucur de anii astia. Pentru as prefer de o mie de ori sa ies la un dinner in trei decat la un girls’s night out.

Ma uitam la ele si ma amuzam cum isi dadeau cu parerea despre lucruri de care, de fapt, nu au habar. Niciuna dintre ele nu este mama. Si chiar daca una se pregateste sa devina, are doar o idee preconceputa despre cum va fi viata ei dupa. Spuneam mai devreme ca e genul de femeie care considera ca modul ei de a gandi si face lucrurile este cel mai bun. Uneori e bine asa. Nu ca mine care ma framanta mereu indoiala si neincrederea in propriile-mi capabilitati si talente. Mama a reusit sa inoculeze in gandirea mea treaba asta cu sa fii modest dus pana la a-mi discredita uneori si calitatile pe care intr-adevar le am.  Mi-a spus mereu sa nu ma laud ca eu stiu mai bine, eu fac lucrurile cel mai bine, eu sunt buna de pus in rama. Dar poate, uneori, e nevoie sa-ti fii laudator…nu am reusit inca niciodata performanta sa-mi mi le dau singura calde in fata oglinzii despre cat sunt de buna, frumoasa si de curajoasa. Desi am citit exercitiul asta intr-o carte a unui hipnoterapeut din UK care te invata cum sa treci peste frici si indoieli si sa reusesti in tot ce-ti propui.  Poate ar trebui sa reiau lectura.

Am ramas cu un gust amar dupa intalnirea asta si nu pentru ca m-as fi suparat pe ele si pe imaginea eronata pe care o au despre mine - a unei femei care nu face nimic altceva decat isi pazeste copilul toata ziua. Mi-am adus aminte ca si eu la randul meu am facut la fel cu ani in urma. Ii spuneam mereu unei prietene bune care a stat acasa cu copilul pana dupa 3 ani, in timp ce tinea contabilitatea afacerii sotului ca ar cam trebui sa inceapa munca, sa iasa si sa socializeze ca se nu se tampeasca acasa.

Si iata-ma acum…incoltita de prieteni pe aceeasi tema. Sa nu mai spun ca simt suferinta tatalui meu ca mi-am abandonat marea cariera de PR-ista si stau acasa cu copilul si muncesc pe bani putini sau pe nimic. Nu vreau sa fiu gresit inteleasa, prietenele mele si-au exprimat opinia lor sincera si chiar cred ca pe undeva sunt ingrijorate de bunastarea mea psihica. Ele se tem ca am cazut intr-o stare in care ma complac, unde singura satisfactie este ingrjirea copilului meu. Ca am devenit sclavul statutului de mama. Dar cred ca in loc sa dea verdict despre cum se vad lucrurile din afara, mai bine ar fi pus niste intrebari si ar fi ascultat cu adevarat raspunsurile mele.

Cand am aflat ca vom avea un copil mi-am dat un an de crestere, exclusive baby-time, no work. Eram sigura ca mai mult de atat nu rezist acasa. Iata ca vor trece doi si nu am nicio o chemare nemarturisita pentru viata de birou. Da, imi doresc sa muncesc si sa am un trai decent ca freelancer, poate si un part time la o revista m-ar incanta. Dar nu sa dedic 3 sferturi din ziua mea unui job ca multe altele in detrimental  bunastarii mele mentale. 

Asta incercam sa le explic si lor la masa, ca vreau sa fac parte dintre acei oameni care-si fac jobul cu placere, nu ca trebuie sau ca imi umple frigiderul si-mi plateste ratele la masina. Poate sunt o naiva, idealista. Prietena mea contabila mi-a spus de altfel ca visez, ca 90% din oameni fac joburi pe care le detesta, dar care le asigura un trai decent. Pentru ea nu este un lucru important sa faca ce-i place, mi-a marturisit. Nici nu crede ca-i place, dar banii sunt importanti. Ii dau siguranta si un somn linistit noaptea.

Uitandu-ma inapoi la ultimii doi ani, nu am niciun regret. Ma bucur ca am avut privilegiul de a sta acasa si a-mi creste copilul. Si o voi face fara reserve si la urmatorul, daca vrea sa apara. Ma bucur enorm ca am fost prezenta cand a zambit prima data, cand a facut primul pas sau cand a spus primul cuvant. Nu consider ca am pierdut nimic, ca mi-am ratat viitorul stralucit sau ca as fi avut de castigat daca ma intorceam la munca dupa un an.

In acelasi timp sunt atatea mame care muncesc si nu vad nimic rau in asta, atata timp cat a fost o decizie luata cu toata inima, care le face fericite si implinite. Sau poate au facut-o ca nu au avut alta solutie. Dar eu sunt norocoasa pentru ragazul asta. 

Intalnirea cu prietenele mele a avut si un efect bun, pe langa toata panica creeata de subita injectie de neincredere in fortele mele creatoare si de business: m-a impulsionat sa sa incerc mai tare sa-mi transform idealismul in realitate. Si m-a invatat sa nu mai emit niciodata pareri si sfaturi intr-o situatie care este cu totul way out of my league. Cel mult, vazut de pe partea cealalta, suna ridicol si putin fortat.   

15 comentarii:

  1. Draga mea Maria,

    Am citit pe nerăsuflate postul tău și înainte de a comenta pe marginea lui, trebuie să îți zic că mă regăsesc în absolut fiecare cuvințel si fiecare gând ce l-ai avut pe marginea experienței.
    Le iau pe rând:
    -amandoua cred ca statutul meu de mama a inlocuit statutul meu de femeie, carierista - așa, și? mie se pare absolut normal ca prioritățile să ți se schimbe atunci când un bebeș apare in peisaj. Mai nefiresc ar fi contrariul. Cu un copil, you get a certain perspective, sa ne înțelegem. Adica valorile, principiile după care ți-ai ghidat până acum viața se pot schimba. Nu vorbesc aici de decizia de a te întoarce la job vs decizia de a sta cu bebele. It s a matter of choice, dar pâna la urma acest choice vine din schimbarea perspectivei asupra situației. Depinde ce vrei. Uite, eu, ca și tine, sunt în stare sa renunț la un job super bine plătit, unde fac ce îmi place si lucrez pentru cine îmi place. Pentru că asta simt eu că vreau acum. Cum asta am simțit ca trebuie să fac și acum ceva timp, când am încercat să merg și la job... It didnt work for me...
    Sunt absolut convinsă ca oportunități in cariera o să mai vină, vorba aceea, mi-am construit un CV toți anii ăștia de carieristă convinsă. Însă primul pas al Anei, primul zâmbet...primul din lunga listă ce va urma nu le-aș da ever pentru nimic! Da, uneori poate părea ca pierdem că stam acasă, insă again... its a matter of perspective here

    -mi-a plăcut extraordinar de mult cum ai încheiat postul!
    Intalnirea cu prietenele mele a avut si un efect bun, pe langa toata panica creeata de subita injectie de neincredere in fortele mele creatoare si de business: m-a impulsionat sa sa incerc mai tare sa-mi transform idealismul in realitate. Si m-a invatat sa nu mai emit niciodata pareri si sfaturi intr-o situatie care este cu totul way out of my league. Cel mult, vazut de pe partea cealalta, suna ridicol si putin fortat.

    Pe mine, personal, experiența maternității m-a schimbat extraordinar de mult în bine. Cum spuneam, e chestie de perspectivă. Mi-a deschis ochii asupra a ceea ce vreau de la viața. Pe toate planurile. Uite, referitor la cel profesional, mă bate gândul să fac o schimbare, sa încerc sa fac ceea ce am observat că m-a atras dintotdeauna; lucrul cu oamenii. Toate la timpul lor.
    Acum însă vreau să mă bucur de omulețul Ana.

    Te pup!

    RăspundețiȘtergere
  2. Maria, eu doar te imbratisez tare de tot!
    Nu stiu ce sa zic mai mult.
    Pe mine viata m-a aruncat intr-o "mare" putin mai tulbure. Si-a trebuit sa invat sa supraviuetuiesc. Poate si experienta mea de parinte cu state vechi isi spune cuvantul...
    Din pacate nu pot sa te ajut :( si-mi pare rau.

    RăspundețiȘtergere
  3. He, he, am si eu o prietena insarcinata care mereu ma stupefiaza cu opinii de genul - nu vreau sa-mi schimb stilul de viata pt ca am un copil, la 6 luni il intarc si-l las la soacra-mea si eu plec in calatorie ca nu suport sa stau acasa, in luna a 9-a de sarcina o sa ma duc in fiecare week-end la mare, copiii de la 3 luni trebuie sa doarma toata noaptea etc.
    In ceea ce priveste "abandonatul" carierei in favoarea statutului de mama care toata ziua sta si freaca menta utindu-se dupa copil si evident prostindu-se, (eu am prins si comentarii cum ca o sa ma lase si barbatul pe masura ce mi se lasa si tzitzele de la alaptatul cel dizgratios + ca nu putem avea o casnicie fericita daca nu lasam copilul cu bunicii si nu plecam sa ne regasim numai noi 2 undeva departe de plodul cel deranjant, iar atunci cind am plecat in vacanta toti 3 majoritatea cunoscutilor s-au uitat crucis si ne-au intrebat de ce nu scapam cumva de copil ca sa ne simtim si noi bine, ca doar e de neconceput sa te simti bine alaturi de copilul pe care ti l-ai dorit, nu?) din pacate n-o sa fii inteleasa ca lucrurile nu stau asa decit de catre cele care se afla in aceeasi situatie ca si tine. Totusi, s-ar putea sa te faci mai usor inteleasa cu propozitia scurta si clara cu care ai incheiat post-ul, ca nu e bine sa vorbesti cu prea mare aplomb despre o situatie in care nu te-ai aflat. Iti doresc mult succes ca freelance writer si PR

    RăspundețiȘtergere
  4. Maria, ieri toata ziua am avut deschisa pagina cu tine si nu am stiut ce sa scriu pentru ca imi crestea tensiunea de fiecare data si cand sunt asa pasionala nu imi vin argumentele. Dar mi-a placut mult de tot postarea ta, e superba! Si mi-a mai placut mult ieri in timp ce citeam raspunsul Nelei, parca spunea tot ce gandeam eu si nu aveam cuvinte.

    E clar ca dupa ce ai un copil ti se schimba prioritatile. Eu m-am lovit cu capul de perete cu putin inainte sa raman insarcinata, cand de la jobul pe al carui altar imi dadeam 10-12 ore pe zi, am fost pusa pe liber in cateva secunde, fara nici un apropo dinainte... Si atunci mi-am facut ordine in ganduri si mi-am dat seama ca parca suntem orbiti, nu aia e important in viata. Sa ne pierdem zilele pentru bunastarea altora, cum ai zis si tu! E important sa traim fiecare zi, sa iesim in natura, sa petrecem timp cu familia, cu prietenii, sa facem ce ne place! Insa sunt multi care afla lucrurile astea mult prea tarziu...

    Asa ca pot doar sa ma bucur cand citesc gandurile tale. Faptul ca ti-ai schimbat prioritatile nu numai pentru a sta cu Aidan, ci (asa simt eu) si pentru a-l invata prin exemplul tau sa faca in viata doar ce il pasioneaza, si sa exceleze in ce e bun. Sa invete ca se poate castiga un ban si facand ce iti place, si stand alaturi de familie. Ca nu e nevoie sa fii un corporatist care sta la servici pana la 10 seara, ca atunci degeaba castigi bani, cand apuci sa te si bucuri de ei alaturi de cei dragi? Sau pana la urma pentru ce ii faci?

    Partea proasta e ca sunt multe femei care si dupa ce devin mame raman la fel, baga sticla, il lasa sa planga, baga bona, si sunt mandre ca se intorc la servici/masaj/petreceri... Drept sa spun mi-e mila de ele. Pentru ca pe cand se vor trezi va fi prea tarziu. Am avut in jurul meu astfel de mame, care initial o compatimeau pe mama mea ca e dedicata familiei. Dar acum, dupa cativa ani, faptul ca mama are o relatie minunata cu noi, si ne are aproape, si are niste amintiri frumoase cu noi, contrasteaza cu faptul ca ele isi petrec in continuare timpul barfind prin coaforuri, ridate, triste, machiate strident, cu copiii departe care nu le suna niciodata si care nu le permit sa mearga sa-si vada nepotii...

    Deci asa cum am zis, eu consider ca tu ai capatat acum intelepciunea aia de a vedea ce e important in viata (ca in cartea Eat Pray Love :D, desi acolo nu era vorba de copii). Si nu pot decat sa ma bucur ca ai acum un viitor asa frumos in fata alaturi de familia ta, de prieteni, de pasiunile tale! Te pup cu mult drag!

    RăspundețiȘtergere
  5. Si inca ceva. M-a distrat mult comentariul anonim, e scris asa cu pasiune :D.

    Si sa stii ca si eu dupa ce am nascut am invatat sa nu mai judec pe nimeni. Pentru ca si inainte eram asa de carcotasa, si aveam impresia ca eu le stiu pe toate...

    RăspundețiȘtergere
  6. Draga Maria, ce imi pare mie rau este ca ai iesit sa te simti bine si efectul a fost invers. Stai linistita ca faci bine ceea ce faci, faci ceea ce iti face placere si asta e cel mai important. Nela si Raluk au raspuns foarte frumos, si raspunsul anonim a fost foarte simpatic, asa spontan. Una peste alta nu poti sa traiesti viata altuia sa ii faci critici si sa ii trasezi directiile in viata. Te pup si astept sa vorbim in direct :)

    RăspundețiȘtergere
  7. Maria, am intrat inca o data ca am uitat sa te intreb cum de ai avut curaj sa scrii toate astea, nu iti citesc prietenele tale blogul?

    Si Monica are dreptate, e trist ca tu te-ai bazat pe ele pentru relaxare :).

    Pupici!

    RăspundețiȘtergere
  8. mor de ciuda...v-am scris un adevarat cearsaf si am pierdut tot. :(( revin mai pe seara si va pup pe toate!

    RăspundețiȘtergere
  9. deci, sa reiau...of ce-mi place cand mi se intampla din astea.

    @ Nela, sunt intru totul de acord cu schimbarea de perspectiva. Si nu vreau sa par ca brag about it si ca imi ridic singura statuie ... dar Aidan m-a invatat care sunt cu adevarat lucrurile esentiale in viata....daca mai aveam vreun dubiu, acum nu mai am. Toti ne dorim sa o ducem mai bine, sa avem siguranta zilei de maine, dar, de asemenea, exista un timp pentru toate. Iar primii ani din viata copilului ar trebui sa-i fie dedicati. Desigur, exista situatii cand nu poti sa fii mama full-time si nu e nimic rau sau de condamnat in treaba asta....si aici ma gandesc la draga de Lili, care e un wonder mummy: si job si lectii si jucat si nopti albe. Eu le admir pe mamele ca ea, pentru ca sunt convinsa ca nu e usor sa jonglezi cu toate. Pentru mine a fost de un mare ajutor tatal meu in ultimele luni. si numai pentru faptul ca il scoate pe Aidan afara o data sau de doua ori pe zi, e mare lucru.

    Pe Nela si pe Monica le admir pentru ca au avut puterea sa zica nu jobului. Sunt chestii care pot astepta, ca de exemplu asta...jobul. Copilul creste....e alegerea ta daca sub ochiii tai sau sub ochii altuia. Eu am fost crescuta de bunica de la 11 luni la 3 ani. A fost cea mai buna solutie pe care ai mei au gasit-o atunci, cand mama trebuia sa se intoarca in campul muncii dupa 4 luni. Au preferat bunica mea draga decat o bona. Am avut o copilarie minunata, desi alor mei le-a fost greu. Dar as fi preferat sa ma tina langa ei, daca situatia ar fi fost alta.

    Raluca si Anonima cea nostima, foarte faine si postarile voastre, la fel ca si a Nelei. Inainte sa-l am pe Aidan si eu ma gandeam ca daca nu exista alta solutie, il mai trimit pe Aidan la mama...dar cand s-a pus problema, nu am putut. Probabil dupa 3 ani incolo, cand e mai mare si intelege, zic probabil il voi mai lasa intr-o vacanta prelungita, dar inca nu sunt sigura :-D Si nu pentru ca nu am incredere, ci pentru ca mi s-ar parea ca pierd momente importante din dezvoltarea lui. Si mai cred ca am facut copilul ca sa-l cresc eu, nu parintii. Ei si-au facut datoria, acum e randul meu.

    asta vara am fost cu el in concediu si a fost foarte frumos. desigur nu am mai avut libertatea de miscare de dinainte de sarcina, dar a fost super sa-l vedem balacindu-se, mancand nisip si chiuind fericit dupa copii de pe plaja.

    Cat despre pritenele mele, nu stiu daca imi citesc blogul. Una dintre ele e unguroaica, deci nu cred ca intelege. Dar nu am nimic de ascuns. Sunt lucruri pe care le pot spune de fata cu ele. Nu m-am suparat pe ele, sunt convinsa ca au fost sincere in exprimarea ingrijorarilor cu privire la viata mea, doar ca m-a tulburat pentru ca mi-am dat seama ca amandoua presupun niste chestii si afirma treburi despre care nu stiu ce vorbesc, pentru ca niciuna nu e mama si sentimentul ala nu se poate intelege si explica pana nu devii mama. Si mi-am dat seama cat e de usor sa judeci si sa decretezi ca tu asa nu o sa faci. Am facut-o si eu la randul meu si nu ma mandresc...ca nanny am respectat niste reguli stricte pe care le initiasera parintii: culcati singuri, lasati sa planga 15 minute, etc. Asa am zis si eu ca fac la randu-mi, dar planurile s-au schimbat si am ales sa fac ceea ce simt eu ca e ok pentru noi. nu detin reteta perfecta si incerc sa ma corectez mereu atunci cand simt ca am gresit. Si incerc sa fiu o persoana mai buna. Lead by example, cum se spune.

    Gata...m-am lungit cat o placinta. va pup si va doresc o noapte linistita. ma includ aici. s-au gandit toate 4 masele sa iasa in acelasi timp si avem nopti cam crancene, dar ne revenim noi.

    RăspundețiȘtergere
  10. Maria,minunat postul tau!!! Mi-a placut enorm! Si am regasit in el multe din gandurile mele ,ganduri de genul "ce-mi place!exact asa gandesc si eu! "

    Nu ma simt capabila sa-ti dau sfaturi,fetele au scris foarte frumos mai sus...eu doar am vrut sa stii ca de aici,din spate,strig in gura mare "Go Maria,go go go!"
    Multi pupici!

    RăspundețiȘtergere
  11. Eu sunt in situatia ta chiar daca nu sunt mama inca, dupa 5 ani de antreprenoriat in firma parintilor mei, avand ca hobby propria firma, ceea ce se traduce intr-o munca de min 12 ore/zi 7zile/saptamana, am profitat de criza si de faptul ca firma parintilor evoluase astfel incat se putea si fara mine si am incercat sa-mi recapat viata, ocupandu-ma doar cu mica mea afacere ce-mi poate lasa libere 2-3 zile/ saptamana. Alegerea mea a fost si este de neinteles pt. cei din jur, dar eu intodeauna am gandit ca viata mea eu trebuie s-o traiesc, nu altii si trebuie sa vedem in spatele criticilor si o doza de invidie, in acest caz pe faptul ca noi nu suntem nevoite sa ne ducem la "scarbici". Am ales sa-ti scriu acest comentariu, chiar daca e prima data cand ajung pe blogul tau, dar articolul tau m-a uns pe suflet.

    RăspundețiȘtergere
  12. Maria, draga mea, mi-a placut postul asta si intr-adevar e ceva ce simte majoritatea mamicilor ce aleg sa ramana cu puii acasa.

    Nu-mi plac parerile categorice si nici oamenii care nu vad nuante si nu accepta ca sunt n perspective asupra unui lucru.

    Cand eram gravida spuneam ca ma intorc la munca la 6 luni si ca voi lasa copila cu bunica paterna. Nu mi se parea nimic ciudat, aproape toate colegele facusera la fel, asta era norma. Daca mi-ar fi povestit cineva ca nu e chiar asa nu cred ca as fi rezonat.
    Lucrurile s-au schimbat, nici gand sa ma intorc la munca inainte ca Pisi sa faca 2 ani si nu m-as intoarce nici atunci dar sunt constrangerile materiale.
    Aceleasi constrangeri care m-ar fi determinat sa ma intorc la munca daca s-ar fi scurtat concediul sau daca se plafona indemnizatia la cei 600 ron. Si-as fi fost nevoita sa bag sticla copilului, sa bag bona etc..lucruri care in ochii altora m-ar fi facut sa par o mama rea, fara inima, care nu doreste ce e mai bun pentru copil. Etichetarea asta fara sa cunosti adevaratele motive denota o mare lipsa de empatie si-o imagine extrem de obtuza care nu face niciun bine. Nici de-o parte nici de cealalta. Cum nici argumentele afective nu ajuta, nici generalizarile excesive sau cele ce pleaca doar de la exemplul personal.

    Da, imaginea idilica e cea a mamei ce sta cu puiul si-i indruma pasii mereu, fiecare clipa din zi petrecuta impreuna, jucat si dragalit permanent..Insa, in cazul in care nu ai o armata langa tine care sa te ajute, asta e aproape imposibil. Trebuie sa faci si mancare si curatenie, sa calci, sa speli, sa citesti ceva, nu stiu, sa te ocupi un pic de tine si nu pentru sotz ci asa sa-ti mai redescoperi feminitatea. Daca nu ai ajutor trebuie sa faci un fel de compromis, ma rog, asta suna ca naiba, sa-ti aranjezi lucrurile in asa fel incat sa apuci sa faci cam tot. Sau daca mai ai un copil ce merge la scoala, sa-l ajuti cu teme..Nu inseamna ca esti o mama rea, ci ca esti o femeie complexa.
    Eu sunt 100% penru copil acum, dorm cu ea, o port, o alaptez de n ori pe zi dar am cunoscut oboseala extrema si-am avut momente in care eram aproape sa cedez. Si imi dau seama ca nu toata lumea e la fel de rezistenta, ca unele mame nu au la fel de multe resurse, dar asta nu le face mame mai putin bune.....

    M-am indepartat un pic de ce ai povestit tu, ideea era ca avem viziuni diferite, nu te necaji din cauza unor pareri in necunostinta de cauza. Nu poti nicicum convinge o carierista adevarata cat e de minunat sa stai cu copilul in brate, la san o zi intreaga. Sau ca statul acasa cu copilul nu e de fapt stat pentru ca nu ai nicio clipa in care sa te plictisesti.

    M-am lungit, te pup cu drag si nu cred ca am apucat sa-ti spun ca-mi pare tare rau ca nu ne-am vazut in London.

    Fram

    RăspundețiȘtergere
  13. Raluca, mi s-a parut ca ai facut referire la ce am spus eu cu bagatul sticlei. Eu nu am fost categorica si nu am etichetat. Mai citeste o data postarea mea daca vrei. Nu m-am legat de femeile care dau lapte praf copiilor, stiu multe mame de milioane in aceasta categorie, mai iubitoare decat altele care alapteaza. Nu m-am legat nici de cele care trebuie sa se intoarca la servici. Iar, cunosc exemple minunate care sunt mame extraordinare si daca au trebuit sa se intoarca la servici. Nu am fost obtuza, de genul "toate care se intorc la servici sunt mame rele". Am spus doar ca am multe cunostinte care dupa ce cunosc maternitatea nu se schimba, asa cum povestea Maria. Deci e posibil ca aceste prietene ale ei sa nu o inteleaga nici dupa.

    Cunosc cateva mame, si culmea, chiar cu o situatie materiala extraordinara (care le-ar permite sa nu mai lucreze niciodata), care au facut ce am enumerat eu doar ca sa nu stea cu copilul, pentru ca li se pare plictisitor si injositor. Pentru asta exista bone. In timpul asta ele mergeau la masaj, la coafor, la cosmetica si la job si in excursii, etc. Stiu ca sunt situatii grele in care ai de ales, si unele aleg, cu multe greutati, maternitatea, si altele aleg, tot cu multe greutati, jobul. Nu am spus nimic de asa ceva. Dar chiar am cunoscut femei carora le era greata sa schimbe scutecele copiilor, sau sa nu isi strice manichiura facand ceva pentru copil.

    Nu sunt o extremista si imi pare rau ca asa crezi.

    RăspundețiȘtergere
  14. Si poti fi mama care merge la servici sau mama care sta acasa, mama alaptareasa sau cu sticla, mama care poarta in brate sau in carucior, nu conteaza! Din orice categorie ai fi, poti fi o mama iubitoare cu copilul tau sau distanta si rece. De cate ori nu sunt mame care alapteaza si apoi isi trantesc copilul pe pat de nervi? Sunt multe mame care se mandresc ca fac homeschooling si isi pedepsesc copiii cu bataia. Deci nu, nu ma consider extremista. Atata doar ca la granita aia intre nevoi adevarate si mofturi e o linie fina. Eu mai sus m-am referit strict la femei care simt ca daca au un copil le incurca sa isi traiasca viata. Si chiar nu despre asta era subiectul, imi pare rau ca ai extras asta din context.

    RăspundețiȘtergere
  15. Buna Maria, mi-a placut mult post-ul tau. Concluzia e ca tu acum faci ceea ce iti place si doar asta conteaza. Trebuie sa profitam si sa ne bucuram de fiecare clipa alaturi de puii nostri. Si eu, inainte de a fi mama, aveam idei clare :D despre cum sa cresti copilul, cat sa alaptezi, cum sa-l educi, in cat timp sa ma intorc la munca etc. Dar uite ca ei ne mai dau si planurile peste cap. Referitor la job eu as vrea sa lucrez maxim 4 ore pe zi...desi nu am mare tragere de inima. Mi-am luat bona care vine 6 ore pe saptamana, timp in care eu sunt plecata. In acele 6 ore mi se pare ca am pierdut mult din viata mea alaturi de Loris.
    Cine nu e in locul tau ar trebui sa se abtina de la idei categorice. Te pup pe tine si pe Aidan.

    RăspundețiȘtergere