miercuri, 18 iulie 2012

Tiroida in sarcina

Sunt oameni care spun ca nu exista miracole. Ca sunt oarecum overrated. Altii sustin ca nu exista D-zeu si ca l-am inventat noi din dorinta de a a avea pe cine sa dam "vina" in caz ca esuam. Ca doar el ne-a pus destinul in brate, fara sa ne intrebe daca-l vrem. Eu cred ca miracolele sunt peste tot in jurul nostru. Si ca ni se intampla chiar noua, mai des decat am putea noi concepe. 


Cat am fost acasa, am trecut si pe la endocrinolog. Un altul nou, ca sa primesc si un second opinion despre starea tiroidei mele, despre valorile mari la anticorpii tiroidieni care mi-au macinat tiroida de la sarcina incoace. Eu am prezenti toti cei trei anticorpi tiroidieni si au valori de ordinul miilor, cand normalul e undeva intre 0 si 150. Pana acum am crezut ca sarcina a agravat starea tiroidei mele si ma gandeam cu groaza la ce ravagii ar mai putea face o a doua sarcina...cand o fi sa se intample. Dar, surprise...doc imi zice ca tot raul spre bine. 

Un pic de patient history: diagnosticata cu boala Graves Basedow pe la 11 ani - adica hipertiroidie, manifestata cu scaderi in greutate, exoftalmie, nervi, plans, insomnii, etc. Am avut si vreo 2 recaderi pe la 20 si 25 de ani, ultima oara cu un pic/mai mult de depresie, evident, ca asa-i sta bine omului. Depresie tratata de catre doctor cu sfatul: "nu te mai gandi"! De parca eu voiam sa ma gandesc la ce imi trecea mie prin cap de boceam zi si noapte fara oprire. Apoi mi-am stabilizat tiroida printr-o terapie numita "pull and release". Adica mi s-au dat medicamente si pentru hipo si pentru hiper. A functionat si vreo 5 ani nu am mai avut nicio bataie de cap. 

And then I fell pregnant. Evident le-am spus moaselor de problema mea si mi-au facut regulamentar testari cam la 2-3 saptamani pe toata perioada sarcinii. Problema a fost ca aici nu esti luat in evidenta si in serios pana prin saptamana 12 de sarcina, asa ca primele teste le-am facut abia dupa perioada asta. Si la prima testare mi-a iesit TSH-ul 8. Normalul in sarcina e undeva pe la 3. Asta ca sa iasa copilul asa cum trebuie, cu IQ-ul pe care i l-a lasat D-zeu. Doctorul meu a hotarat sa nu imi dea levotiroxina ci sa mai astepte inca vreo 2 saptamani si o noua testare. Zicea el, daca TSh-ul meu ajungea la 10, atunci ma punea le levotiroxina. 

Norocul meu, TSH-ul s-a reglat si a ramas pe la 3 si un pic toata sarcina. Si habar nu as fi avut care ar fi fost urmarile asupra copilului meu daca nu o intalneam pe aceasta doamna endocrinolog draguta, care mi-a explicat enormitatea greselii pe care acest doctor "minunat" de la St. Thomas's Hospital, din buricul Londrei a facut-o. Dupa cum spuneam, TSH-ul in sarcina trebuie sa fie in jurul valorii de 3, mai ales in primul trimestru de sarcina, crucial pentru dezvoltarea copilului. Daca TSH-ul este modificat, copilul iese cu un IQ mai scazut...cam vreo 7 puncte. Pentru unul mai inteligent 7 puncte nu sunt sesizabile, dar pentru unul normal sau cu un bagaj genetic mai saracut, 7 puncte sunt mai mult decat evidente. 

Asta e miracolul numarul 1: copilul meu e sanatos, face toate lucrurile pe care trebuie sa le faca un baiat de varsta lui. Iar eu nu am cuvinte destule sa multumesc ca e intreg si ca o eroare umana nu l-a costat sanatatea lui. Nu are vreun rost sa ma intreb daca Aidan ar fi fost altfel in cazul in care TSH-ul era normal. Aidan este un miracol de la conceptia lui. Punct.

Miracolul numarul 2: dupa cum imi explica doamna doctor, sunt un caz medical fericit. Am facut o tiroidita autoimuna post-partum. Anticorpii mi-au macinat tiroida si nu mai exista riscul sa fac caderi de Basedow ever again. Deci nu mai exista posibilitatea tratamentelor cu iod radioactiv si alte tampenii, asa cum se asteptau doctorii de aici. Da, va trebui sa iau levotiroxina, probabil pentru tot restul vietii mele, dar atata timp cat dozarea e corecta si tiroida functioneaza, nu exista nici risc de demineralizarea a oaselor, deci osteoporoza. 

Pe viitor: in caz ca mai raman insarcinata, va trebui probabil, sa cresc doza de levotiroxina in sarcina si apoi sa revin la o doza mai mica. Si o alta chestie, pentru mamele care alapteaza - levotiroxina trece in lapte. dar la fel trece si levotiroxina de la o mamica cu o tiroida sanatoasa. Nu are niciun efect negativ asupra bebelusului.

Miracolul numarul 3: eu aveam un nodul pe tiroida...apoi mi s-a spus ca nu e neaparat nodul ci o zona intarita pe urma tratamentului medicamentos. Oricum ar fi fost, in timpul sarcinii si dupa mi s-au facut ecografii ca sa verifice daca circumferinta este sub 1cm. Ce trece peste e risc de cancer tiroidian. Orice a fost, nu mai e. Tiroida arata perfect normal. 

Cand am aflat ca sunt insarcinata m-am gandit ca D-zeu stie ce face, ca exista un motiv pentru care acest copil a aparut in momentul in care a aparut...un moment de rascruce in viata mea personala si profesionala. In fiecare zi stiu si simt ca nu voi avea zile sa multumesc indeajuns pentru ce am primit. Si ma intreb mereu daca multumesc indeajuns, daca ma bucur indeajuns de fiecare moment, daca fac destul bine ca sa multumesc pentru binele pe care-l am. Si da...ma intreb ce am facut atat de bun pe lumea asta sa merit o asemenea minune. 



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu